پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

آغاز برداشت قارچ دکمه‌ای در بشاگرد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،مسلم محمودی مسئول کارگاه پرورش قارچ دکمه‌ ای گفت:برداشت قارچ دکمه‌ای در روستای اَهوِن شهرستان بشاگردآغاز شد.

وی پیش بینی کرد در این کارگاه ۱۸۰ متر مربعی دو تن قارچ تولید شود.

مسئول کارگاه پرورش قارچ دکمه‌ای افزود: زمان برداشت در هر دوره ۴۵ روز است.

مسلم محمودی گفت: قارچ‌های تولید شده علاوه بر مصرف در بشاگرد به شهرستان‌های میناب، جاسک، سیریک و بندرعباس فرستاده می‌شود.

وی افزود: این کارگاه تولیدی که برای ۵ نفر شغل ایجاد کرده است با هزینه ۹۰ میلیون تومان راه اندازی شده است.

قیمت هر کیلوگرم قارچ ۸ هزار تومان است.

قارچ دارای یک و نیم تا ۶ درصد پروتئین است که ۷۰ تا ۹۰ درصد آن قابل جذب است.

قارچ دارای ویتامین‌های بی یک، بی ۲، بی ۶، بی ۱۲ و سی است که برای سلامت پوست، چشم و بافت‌های بدن و درمان کم خونی، سرطان و جلوگیری از ضایعات مغزی مؤثر است.


سرطان های شایع در مردان را بشناسید

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛پیشگیری بهتر از درمان است، این یکی از جملاتی است که بار ها در زندگی آن را شنیده اید! شنیدن این جمله شما را به تلاش در حفظ سلامتی تان تشویق می کند سلامتی که اگر روزی در معرض خطر باشد قدرت و توانایی های جسمی و روحی خود را از دست می دهید.

 

واکنش های بدنی افراد نسبت به بروز بیماری ها متفاوت است و تمام بیماری‌ها به خصوص سرطان به شکل کامل قابل پیشگیری نیستند به همین دلیل با مراجعه سالانه به پزشک درصد بروز آن را در خود کاهش دهید.

 

سرطان از جمله بیماری هایی است که سلول های غیر طبیعی در آن به صورت نابهنجار و کنترل نشده رشد و بافت های بدن را از بین می برد که گاهی این عامل منجر به مرگ افراد می شود ولی تشخیص زود هنگام آنها می‌تواند باعث کاهش مشکلات و جلوگیری از هرگونه صدمات جسمی در افراد  شود. 

 

از مهمترین سرطان هایی که درصد بیشتر مردان را در بر می گیرد سرطان های پروستات و مثانه است که عدم درمان به موقع فرد را با عوارض جبران ناپذیر روبرو می کند.

 

مردان، در معرض خطر کشنده ترین سرطان!

محسن آیتی دبیر علمی نوزدهمین کنگره اورولوژی ایران درباره کشنده ترین سرطان ها در مردان گفت: بیماری های دستگاه ادراری از شایع ترین و کشنده ترین سرطان ها در اکثر مردان است.

 

وی ادامه داد : با جمع شدن باکتری در اندام گوارش و دستگاه ادراری سرطان مثانه بوجود می آید که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است به صورت تومور رشد کرده و به خارج از مثانه گسترش یابد. 

 

وی در ادامه بیان کرد: سرطان مثانه  بدون درد و علامت است شیوع این بیماری نسبت به سرطان پروستات خیلی بیشتر است.

 

علیرضا خردمند متخصص اورولوژی در ادامه افزود: پروستات غده ای در گردن مثانه مردان است و غیرقابل تشخیص  می باشد که با افزایش سن و رسیدن به ۵۰ سالگی شیوع آن بیشتر می شود.

 

دلایلی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد!

آیتی درخصوص دلایل ایجاد این سرطان بیان کرد: افراد با مشاغل هایی همچون کارگران صنایع شیمیایی، رنگرزی ،‌ لاستیک سازی،‌ مواد نفتی، چرم و چاپخانه ها بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند.

 

آیتی در ادامه افزود: مصرف زیاد مواد غذایی همچون گوشت قرمز و خام، مصرف سیگار ، مواد مخدر ، افزایش وزن و عفونت های ادراری نیز از دلایل دیگر ابتلا به سرطان مثانه است.

 

خردمند با بیان اینکه سابقه بیماری های فامیلی یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان پروستات است اظهار داشت: مردانی که پدر و یا یکی از بستگان نزدیکشان دچار این بیماری هستند در معرض خطر ابتلا به پروستات قرار می گیرند.

 

این متخصص اورولوژی درباره علائم این بیماری تسریع کرد: از علائم سرطان پروستات دردهای استخوانی ،کم خونی، سوزش در ادرار، تب و لرز، تغییر رنگ ادرار و بند آمدن کامل ادرار است.

 

با نوشیدن آب ، سرطان مثانه را سرکوب کنید

دبیر علمی نوزدهمین کنگره اورولوژی نوشیدن آب را یکی از عوامل کاهش سرطان مثانه عنوان کرد و افزود: نوشیدن مایعات زیاد، تولید ادرار را افزایش داده و در نتیجه مثانه فرد فعالیت بیشتری می‌کند و هر نوع ماده سرطان‌زایی که در ادرار وجود د دارد، رقیق و دفع می گردد و به این ترتیب مدت زمانی که این‌گونه مواد شیمیایی در مجاورت سلول های مثانه باقی می‌مانند، کم می شود.

 

آیتی ادامه داد: افرادی که در کارخانه‌هایی با مواد شیمیایی کار می‌کنند، بهتر است برای کاهش این سرطان ها از ایمن‌سازی صحیح محیط و نیز شیوه انجام کار اطمینان حاصل کنند.

 

خردمند به بعضی دیگر از عوامل کاهش این بیماری اشاره کرد و اذعان داشت: با ترک سیگار و کاهش مصرف الکل و مواد حاوی کافئین همچون چای پررنگ، قهوه و نوشابه‌های گازدار این سرطان ها را کاهش دهید. 

 

وی در ادامه افزود: با مصرف گیاهان دارویی همچون نخل اره‌ای ایرانی، کتان روغنی، گزنه، کدوی پوست کاغذی، قارچ گانودرما، تویا، سویا، ادریسی، ذرت، شبدر قرمز و چای سبز درصد ابتلا به این سرطان ها را کاهش دهید.

 

از راه های درمانی این سرطان چه می دانید؟

این متخصص اورولوژی تجویز دارو را یکی از راه های درمان این بیماری بیان کرد و گفت: در این روش با تزریق دارو به بیمار سلول های بدخیم پروستات را کاهش و موجب توقف رشد و تکثیر این سلول ها می گردد و با تزریق آن می توان بیماران فاقد عمل جراحی را درمان کرد.

 

وی با بیان اینکه انجام معاینات پزشکی در تشخیص این بیماری موثر است اذعان داشت: انجام معاینات پزشکی ، آزمایش خون، سونوگرافی و نمونه برداری در تشخیص و ریشه کنی بیماری شایع پروستات تاثیر دارد.

 

خردمند در ادامه افزود: استفاده از اشعه درمانی و عمل جراحی نیز از دیگر راه های درمان بیماری پروستات است.

 

آیتی در ادامه افزود: درمان های طبی، شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث کاهش بیماری می شود و عدم درمان به موقع آن، عمل جراحی را درپی خواهد داشت.

 

مردان مبتلا به سرطان  یروستات و مثانه جهت بررسی علل ایجاد سرطان به متخصص اورولوژی مراجعه کنند تا برای کاهش و جلوگیری از پیشرفت آن تحت درمان های پزشکی قرار گیرند.

برداشت قارچ تروفل(دنبلان) در مشگین شهر

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهامت هدایت ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: به منظور ساماندهی برداشت محصولات فرعی از مراتع ،اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در یک اقدام بی سابقه و برنامه ریزی شده توانست امسال بر داشت قارچ ترافل (دنبالان) از مراتع استان را مدیریت کند بطوریکه برای 105 تن مجوز صادرات از طرف این اداره کل صادر شده است.

وی بیان کرد: با برداشت قارچ تروفل (دنبالان) در شهرستان مشگین شهر برای 280 نفر بصورت مستقیم موقعیت اشتغالزایی ایجاد شده است.

هدایت افزود: همچنین در این راستا 660 میلیون تومان بهره مالکانه از صادر کنندگان این قارچ دریافت و به حساب خزانه واریز شده است.

قارچ تروفل (دنبلان)که در کشورهای اروپایی به عنوان الماس آشپزخانه معروف است در مناطق شمال غربی ، مرکزی و جنوبی کشور رویش دارد ،این قارچ خوراکی است و گفته می شود در درمان بیماری های چشمی و جلوگیری از پیری زودرس موثر است .

محدودیتی در صدور مجوز تولید قارچ وجود ندارد/ ایران هشتمین کشور تولیدکننده قارچ در دنیا

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران، با تولید سالانه 140 تن قارچ هشتمین کشور تولیدکننده دنیا به شمار می رود، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی، ارتقای صادرات، اقتصادی کردن تولید باحفظ نهاده های پایه و افزایش تولید محصولات کشاورزی در محیط های کنترل شده از جمله اهداف وزارتخانه در تولید قارچ به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه تولید قارچ به سبب ایجاد اشتغال از دیگر ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود افزود: به ازای هر واحد 220 تنی بسته به مکانیزاسیون واحدهای تولیدی برای 15 تا 18 نفر اشتغال ایجاد می شود که این حیث اهمیت بالایی دارد.

تقوی ادامه داد: با توجه به سطح احداث واحدهای تولیدی از لحاظ فنی و مکانیزاسیون به ازای هر نفر 70 تا 80 میلیون تومان سرمایه گذاری می شود.

تقوی با بیان اینکه تولید قارچ های خوراکی کنترل شده از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، گفت: براین اساس اقدامات و حمایت های خوبی برای تولیدکنندگان ازجمله اخذ تسهیلات بانکی برای آنها در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه تمامی واحدهای تولید قارچ دارای مجوز تحت پوشش تسهیلات بانکی هستند اذعان کرد: براین اساس تسهیلات با سود 14 ونیم درصد از صندوق توسعه ملی به اضافه نرخ سود ترجیهی و همچنین سود 15 درصد با تنفس بازپرداخت یک ساله در اختیار آنها قرار می گیرد که همواره این نرخ برای مناطق محروم 3 درصد کاهش می یابد.

صدور مجوز ده هکتار مجوز تولید قارچ تا پایان سال

وی با بیان اینکه صدور مجوز تولید قارچ برای امسال حدود ده هکتار بوده است افزود: تاکنون برای هر هکتار مجوز صادر شده است.

تقوی با بیان اینکه اخذ مالیات بر کمپوست یکی از موانع پیش روی تولیدکنندگان قارچ به شمار می رود افزود: با پیگیری های وزارت جهاد این موضوع درهیات دولت در حال تصمیم گیری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایجاد تنوع در تست تولید قارچ خوراکی ازجمله برنامه های وزارتخانه به شمار می رود بیان کرد: بر این اساس بخشی از آموزش ها را در این زمینه متمرکز کرده ایم و به زودی قارچ شاه صدف و صدفی معرفی خواهند شد.

تولیدکنندگان قارچ با مشکل بازار روبه رو هستند

وی با بیان اینکه بازار یکی از بحث های کلیدی و اصلی پیش روی تولیدکنندگانبه شمار می رود اذعان کرد: افزایش سرانه مصرف و توسعه صنایع تبدیلی یکی از راهکارهای اصلی جهت افزایش تولید قارچ به شمار می رود.

سرانه مصرف قارچ تا پایان برنامه ششم به دو و نیم کیلو می رسد.

تقوی با انتقاد از اینکه سرانه مصرف قارچ در کشور از میانگین جهانی پایین تر است تصریح کرد: کشش بازار از عرضه و تقاضا تبعیت می کنند از این رو جهت افزایش سرانه مصرف با انجمن صنفی قارچ برنامه هایی تدوین شده است.

به گفته وی افزایش سرانه مصرف یکی از راهکارهای خروج بحران از وضعیت کنونی به شمار می رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سرانه مصرف کنونی قارچ در کشور یک و سه دهم کیلو است ادامه داد: البته تا پایان برنامه ششم توسعه در نظر داریم که سرانه مصرف را به دو و نیم کیلو افزایش دهیم.

 لزوم توجه به توسعه صنایع تبدیلی

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد و کشاورزی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی یکی دیگر از راهکارهای افزایش قارچ در کشور است گفت: بر این اساس واحدهای تولیدی باید تمامی واحدهای زنجیره اعم تأمین نهاده، کمپوست، تولید، فرآوری و عرضه بازار را در اختیار داشته باشند.

تقوی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره  به لزوم توجه جدی به صادرات قارچ بیان کرد: در شرایط کنونی که به سبب کاهش سرانه مصرف با مازاد تولید قارچ روبه رو هستیم توجه به صادرات باید در دستور کار قرار گیرد چرا که اکنون به دلیل نداشتن بانک اطلاعات صارات حرفه ای و تخصصی نداریم.