پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌کنیم تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان صادرات گیاهان دارویی در کشور به ۱.۵ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، حسین زینلی در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: سال گذشته ارزش صادرات گیاهان دارویی از کشور ۴۵۰ میلیون دلار بوده و میزان واردات نیز حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. پیش بینی می‌کنیم در سال آینده میزان صادرات گیاهان دارویی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.

وی افزود: بیشترین صادرات ما به کشورهای ژاپن، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی صورت می‌گیرد.

زینلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی کشور گیاهان دارویی کشت می شود که در پایان برنامه ششم توسعه، این میزان به ۲۵۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بالاترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی متعلق به زعفران است، گفت: ۱۰۸ هزار هکتار زعفران در سطح کشور کشت می شود. بعد از زعفران نیز زیره ها، رازیانه، موسیر، گل محمدی، گشنیز و شیرین بیان نیز بیشترین سطح زیر کشت و صادرات را به خود اختصاص دادند.
 
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما با گیاهان دارویی بومی کشور است، تصریح کرد: ۲۰ گونه گیاه دارویی بومی، ارگانیک و کم آب طلب از جمله زعفران، گل محمدی، موسیر، باریجه، آنغوزه، کرفس کوهی، گل گاوزبان، شیرین بیان، رازیانه، انواع زیره، تخم شربتی و سیاه دانه از جمله گیاهان اولویت دار توسعه کشت گیاهان دارویی هستند.

زینلی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در زمینه گیاهان دارویی در نظر گرفته شد که حدود ۶۰ درصد آن جذب شد. امسال نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این بخش در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص پرورش گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: همه گیاهان در ابتدا وحشی بودند و بر اساس دانش و تحقیقاتی که صورت می گیرد قابلیت زراعی سازی را پیدا می کنند. در خصوص زراعی سازی قارچ ترافل تحقیقاتی در حال انجام است.

منبع: ایسنا 

بزرگترین واحد تولید قارچ دکمه‌ای در سروآباد افتتاح شد

واحد تولید و پرورش قارچ دکمه‌ای با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰۰ تن در روستای قلعه‌جی سروآباد افتتاح شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم از سروآباد، پیش‌از ظهر امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، استاندار کردستان و جمعی از مسئولان استان واحد تولید و پرورش قارچ دکمه‌ای با ظرفیت تولید سالانه 1200 تن در روستای قلعه‌جی سروآباد افتتاح شد.

کریم ذوالفقاری در حاشیه این مراسم اظهار داشت: واحد پرورش قارچ دکمه‌ای با سطح زیر کشت 11 هزار و هفتصد متر مربع در هر دوره و سطح زیر کشت 70 هزار و دویست متر مربع در سال توسط شرکت اورامان سبز در شهرستان سروآباد به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: این واحد با 20 سالن و تولید یکهزار و دویست تن قارچ دکمه‌ای در سال، یک درصد قارچ کل کشور را تأمین و برای 120 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: مبلغ کل هزینه شده برای فاز یک و دو این طرح، 16 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که12 میلیارد تومان آن از طری ق تسهیلا و مابقی آورده شخصی بوده است.


راه اندازی کارگاه پرورش قارچ

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ سرپرست مرکز فنی و حرفه ای شهرستان قصر شیرین گفت: راه اندازی کارگاه کارآفرینی کشت و پرورش قارچ خوراکی در این شهرستان خبر داد.

امیر رضایی گفت: این کارگاه توسط یکی از کارآموزان رشته قارچ راه اندازی شده است و کلیه امور انجام شده اعم از تهیه کاه،کلش ، با کمترین هزینه ممکن انجام شده است.

وی گفت : آموزش های فنی و حرفه ای راهکار مهمی است که برای ایجاد اشتغال پایدار در استان بایستی مورد توجه قرار گیرد .اکثر کار آموزان و افراد جویای کار پس از طی دوره های آموزشی می توانند به عنوان کار آفرین علاوه بر ایجاد خود اشتغالی چند نفر را نیز تحت پوشش خود قرار دهند.

قارچ دکمه ای خاصیت ضد سرطانی دارد

مدیر گروه طب فراگیر پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی گفت: با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مطالعه ای مبنی بر شناسایی پروتئین های دارویی موجود در قارچ های دکمه ای صورت گرفت که می تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر علیرضا مجید انصاری مدیر گروه طب فراگیر پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی، در گفتگو با برنامه «فردای روشن» شبکه رادیویی سلامت بیان داشت: بسیاری از سورس‌های طبیعی که امروزه برای درمان سرطان از آنها بهره گرفته می شود، ریشه در گیاهان دارویی و منابع طبیعی دارد که به عنوان نمونه می توان به قارچ ها اشاره داشت که بسیاری از آنها، خواص دارویی دارند.

مجید انضاری یادآور شد: مطالعات بسیاری در مورد خواص قارچ انجام شده از جمله در مورد قارچ های خوراکی که در رژیم غذایی مصرف می شود.

وی با اشاره به خواص ضد سرطانی قارچ های خوراکی تصریح کرد: تاکنون مطالعه ای در این خصوص انجام نشده و به صورت اختصاصی با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مطالعه ای مبنی بر شناسایی پروتئین های دارویی موجود در قارچ های دکمه ای صورت گرفت که می تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

مجیدانصاری خاطرنشان کرد: با شناسایی مشخصات مولکولی دقیق قارچ دکمه ای، موفق به دستیابی به ترکیبات اولیه پروتئینی موجود در آن خواهیم شد که تاکنون مطالعه ای در سطح بین الملل در این خصوص انجام نشده است.


تولید قارچ در سطح استان سمنان افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه سعیدی ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی جهاد کشاورزی استان سمنان، ضمن بیان اینکه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با توجه به ظرفیت های استان، توسعه کشت قارچ در حال اجرا است، تاکید کرد: افزایش تولید قارچ به خاطر ارزش غذایی بالا و همچنین مصرف آب کم از برنامه‌های تولیدی اقتصاد محور وزارت جهاد کشاورزی است که متناسب باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور و همچنین استان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی و تولید پایدار در راستای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی تولید بیشتر در سطح  و مصرف آب کمتر و همچنین تولید محصولات کشاورزی باارزش غذایی بالا از مهم‌ترین راهکارهایی است که در تولید محصولات کشاورزی در استان موردتوجه است.

مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه احداث واحد تولیدی قارچ دکمه‌ای بخش خصوصی در راستای ارتقای تولید قارچ در ایوانکی صورت گرفته است، تاکید داشت: این واحد تولیدی در مساحت هشت هکتار در مجتمع گلخانه‌ای شهرک صنعتی ایوانکی واقع در گرمسار است که مدتی پیش با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

سعیدی با بیان اینکه این واحد تولیدی قارچ دارای سه فاز ۶۰۰ تنی است، گفت: فاز اول این واحد تولیدی با ظرفیت ۶۰۰ تن و ۱۸ سالن با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه فاز دوم این پروژه نیز هم‌زمان با حضور وزیر کلنگ زنی شد، تصریح کرد: کل سرمایه‌گذاری این پروژه تا این مرحله به‌جز آب و زمین ۴۵ میلیارد ریال بوده که از این مبلغ ۲۷ میلیارد ریال تسهیلات بانکی بوده است.

کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به میزان اشتغال ایجادشده با افتتاح این واحد تولیدی نیز اشاره کرد و افزود: میزان اشتغال در هر فاز به‌صورت دائم ۴۵ نفر مستقیم و ۷۵ نفر به‌صورت غیرمستقیم پیش‌بینی‌شده است.