پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

راه‌اندازی 25 کارگاه پرورش قارچ به‌همت کارآفرین بسیجی در رزن

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مطالبه اصلی مقام معظم رهبری در سال جاری از مسئولین تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است، در راستای تحقق این مهم همه باید پای کار بیایند و در این مسیر تلاش کنند.

امروز جوانان کارآفرینی هستند که با وجود مشکلات بسیار در راه کارآفرینی و تولید، به درخواست رهبری لبیک گفته و ضمن ایجاد اشتغال برای خود به فکر اشتغالزایی دیگران نیز هستند که داوود خلیلی از جمله این جوانان موفق است که در ادامه گفتگوی ما با این کارآفرین موفق را می‌خوانید.

داوود خلیلی در گفتگو با  باشگاه  خبرنگاران همدان گفت: از آنجا که در دانشگاه کشاورزی تحصیل کرده بودم و دو ترم نیز در دانشگاه کار پرورش قارچ را به صورت کارگاهی انجام داده بودم، به این کار علاقه‌مند شدم و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در صدد ایجاد یک کارگاه پرورش قارچ برآمدم.

وی در ادامه افزود: برای راه‌اندازی کارگاه نیاز به سرمایه اولیه داشتم، هرچند سالن مناسب این کار را در روستای خود هریان آماده کرده بودم اما برای شروع کار و خرید قفسه و کمپوست و وسایل گرمایشی و سرمایشی نیاز به آورده داشتم، که خوشبختانه بسیج سازندگی شهرستان رزن با پرداخت 30 میلیون تومان وام، کمک شایانی به بنده برای رسیدن به اهدافم کردم.

این پرورش دهنده قارچ در شهر رزن با اشاره به دلایل انتخاب کار پرورش قارچ اظهارداشت: من تجربه زیادی جز تحصیلات آکادمیک و دو دوره کار دانشجویی برای این کار نداشتم، اما همان تجربه کوتاه مشوق من برای ورود به این کار بود.

وی در مورد فارغ التحصیلان رشته کشاورزی گفت: بیشتر افرادی که از رشته‌های کشاورزی فارغ التحصیل می‌شوند علاقه‌مند هستند که در زمینه تحصیلات خود شاغل شوند و احداث گلخانه از مهمترین این زمینه‌ها است که به دلیل بالا بودن هزینه‌های آن، برای بیشتر فارغ التحصیلان غیر ممکن می‌شود؛ اما کارهایی مانند پرورش قارچ را می‌توان با هزینه‌های بسیار کم و در محیط‌های کوچکی مثل اتاق منزل و... نیز انجام داد.

این جوان کارآفرین رزنی تصریح داشت: در این عرصه در صورتی که فرد خدایی نکرده دچار ضرر و زیان شود این ضرر در حدی نخواهد بود که فرد کارآفرین را زمین‌گیر کند، و از طرفی هم فرد می‌تواند با انجام کار به مرور با زیر و بم کار و بازار فروش آشنا شود و رفته رفته ضمن کسب تجربه، حجم کارش را توسعه دهد.

خلیلی خاطرنشان کرد: هم اکنون بعد از گذشت 3 سال از زمانی که کار پرورش قارچ را شروع کرده‌ام، تجربیاتی خوبی به دست آورده‌ام که نه تنها موجب پیشرفت خودم در این کار شده بلکه به خواست خدا توانسته‌ام به راه‌اندازی 25 کارگاه پرورش قارچ در شهرستان رزن کمک کنم.

وی با اشاره به مشاوره‌هایی که در زمینه راه‌اندازی کارگاه‌های جدید در سطح شهرستان دارد، افزود: من معتقدم که با افزایش تعداد کارگاه‌ها میزان کیفیت قارچ‌های تولید شده بر اساس رقابت به وجود آمده افزایش پیدا خواهد کرد.

این تولیدکننده قارچ اظهار داشت: در صدد آن هستیم که یک تعاونی قارچ در شهرستان رزن راه‌اندازی کنیم که از طریق این تعاونی زمان تولید قارچ ها در کارگاه‌ها را مدیریت کرده و کسی دیگر از اینکه قارچ روی دستش بماند گلایه نکند و از نظر فروش محصول هم هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی گفت: قارچ‌های تولید شده در سطح شهر رزن یا همدان و بیجار و قروه و سنندج به فروش می‌رسد اما مشکل فروش فله ای آن است که جلوه خوبی ندارد هرچند برای بسته بندی و گرفتن برند تلاش کرده‌ایم اما با توجه به مشکلات و موانع زیاد بر سر این راه هنوز موفق به تحقق این امر نشده‌ایم.

توجه به رهنمون های مقام معظم رهبری( مد ظله العالی) در برنامه ریزی هر سیاست گذاری های کلان کشور یک اصل مهم اساسی بوده و هست، چرا که ایشان با توجه به مبانی ارزشی، نگاه سیستمی و راهبردی و البته توجه ویژه به اقتضائات کشور، مسیر رسیدن به وضع مطلوب از وضع موجود را در چار چوب گفتمان انقلاب اسلامی جهت دستیابی به اهداف پیشرفت و عدالت اقتصادی را ترسیم می نمایند.

و حال باید  در تحقق اقتصاد مقاومتی  تمامی مردم تأثیر گذار باشند و باایجاد برنامه های اقتصادی در صنایع دستی و مشاغل خانگی و کارآفرینی نقش آفرین کنند و همچنین با ایجاد کارگاه های کوچک در حد توان  خانواده خود حداقل نیاز های خود و خانواده شان را بر طرف و تأمین کنند.

حمله به ذخایر ژنتیکی کشور از مدتها پیش آغاز شده است/سرانه تولید قارچ از ۸۰۰ گرم به یک کیلو و ۳۰۰ گرم رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا تقوی مدیرکل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی امروز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه در نشست خبری مراسم بازدید از یکی از مراکز تولیدات کشور در هشتگرد اظهار داشت: هشت هزار نفر به طور مستقیم و سه هزار نفر به طور غیرمستقیم در صنعت قارچ کشور مشغول به کار هستند، سرانه تولید ما از ۸۰۰ گرم در سال ۸۶ به یک کیلو و ۳۰۰ گرم در سال ۹۵ رشد کرده است.

وی افزود: تولید قارچ خوراکی مصرف آب کمی دارد که با توجه به این امر و سیاست‌های بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی نیز هماهنگ است.

تقوی در رابطه با سرانه مصرف قارچ خوراکی در جهان تصریح کرد: میانگین مصرف قارچ در دنیا یک و نیم تا دو کیلوگرم است و در کشورهای پیشرفته تا چهار کیلوگرم هم ارتقا داشته است.

وی با اشاره به طرح‌های تبلیغاتی انجمن قارچ کشور خاطرنشان کرد: انجمن صنفی قارچ کشور تصمیم دارد در ۱۱۸ ایستگاه مترو در تهران اطلاع‌رسانی لازم را برای مصرف قارچ انجام دهد که از ماه آینده در ۳۰ ایستگاه مترو این کار عملیاتی خواهد شد و ما امیدواریم به افزایش مصرف این محصول در کشور برسیم.

تقوی با اشاره به دستگاه‌های ناظر بر عرضه قارچ خوراکی در کشور تصریح کرد: مسوولیت نظارت و عرضه مواد غذایی در کشور با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اما به دلیل اینکه ضرر و زیان حاصله به بخش تولیدی قارچ که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است مربوط می‌شود ما به این امور ورود کرده‌ایم. لذا نگرانی‌هایی که برای بیماری توسط قارچ دکمه‌ای در بین مردم شایع شده است صحت ندارد و این قارچ کاملا بهداشتی است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی از نظر کنترل فنی واحدهای تولیدی را مورد نظارت قرار می‌دهند و از طریق نظام مهندسی کشاورزی به تولیدکنندگان این محصول پروانه اعطا می‌کند.

تقوی در ادامه اذعان داشت: نظارت پس از عرضه این محصول توسط وزارت بهداشت و انجمن صنفی پیگیری می‌شود. در این راستا انجمن صنفی در حال پیگیری برای نصف هولوگرام و اصالت محصولات عرضه شده در بازار است.

مدیرکل گلخانه های جهاد کشاورزی تصریح کرد: مساله ما در خصوص عرضه قارچ خوراکی بی نام و نشان بودن برخی از محصولات در بازار است. تمام محصولات باید با بسته بندی و مشخص شدن نام و نشان تولیدکننده در بازار عرضه شود و کوچک و بزرگ بودن بسته برای ما مورد اهمیت نیست.

وی افزود: مصرف‌کنندگان هنگام خرید این محصول باید به نام و نشان درج شده بر روی بسته بندی دقت کنند و قارچ را از فروشگاه‌های مجاز خریداری کنند. در استان‌هایی هم که افراد به دلیل مصرف قارچ غیرخوراکی دچار مشکل شده بودند ما ظرفیت تولیدی بیش از دو هزار تن را داشتیم و ضرورتی برای ورود به عرصه‌های طبیعی برای برداشت قارچ‌های غیرخوراکی نبود.

تقوی گفت: حمله به ذخایر ژنتیکی کشور مدتی است که آغاز شده و این امر یک فاجعه خاموش و مرگ تدریجی به حساب می‌آید.

 

فعالیت 19 واحد تولید قارچ و کمپوست در آبیک

این واحد با ظرفیت ۲ هزار و ۲۵۰ تن قارچ و ۱۲۴ هزار تن کمپوست فعال هستند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: این شهرستان در بخش کشاورزی دارای سه هزار و ۵۳۰ هکتار باغ شامل ۳ هزار و ۳۶۹ هکتار بارور و ۱۶۱ هکتار نهال است.
به گفته بیژن لطفی عمده باغات شهرستان آبیک شامل انگور، گیلاس، سیب، هلو، شلیل، بادام، گردو و پسته است.

لطفی گفت: اگر قابلیت‌ها و امکانات تولید محصولات باغبانی با تحقیقات در راستای افزایش کیفیت تولیدات کشاورزی همراه شود، می‌توان به رونق اقتصاد باغبانی امیدوار بود.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر نسبت به توسعه و کشت محصولات باغی جدید نظیر احداث باغ‌های متراکم سیب الگویی ، سیب گلاب کهنز، دورنگ فرانسه در سطح ۱۰ هکتار و همچنین توسعه محصولات باغی جدید نظیر توت‌فرنگی در فضای باز و گلخانه‌ها در هفت هکتار اجرا شده است.

لطفی افزود: همچنین در زمینه توسعه و ترویج روش‌های نوین باغداری و اصلاح باغ‌ها مانند هرس، مدیریت کف باغ، کوددهی بر اساس آزمون خاک و روش چالکود و محلول‌پاشی با کودهای ریزمغذی برای  رفع کمبودهای باغ‌های میوه اقدام شده است.

راه اندازی کارگاه پرورش قارچ

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ سرپرست مرکز فنی و حرفه ای شهرستان قصر شیرین گفت: راه اندازی کارگاه کارآفرینی کشت و پرورش قارچ های خوراکی در این شهرستان خبر داد.

امیر رضایی گفت: این کارگاه توسط یکی از کارآموزان رشته قارچ راه اندازی شده است و کلیه امور انجام شده اعم از تهیه کاه،کلش ، با کمترین هزینه ممکن انجام شده است.

وی گفت : آموزش های فنی و حرفه ای راهکار مهمی است که برای ایجاد اشتغال پایدار در استان بایستی مورد توجه قرار گیرد .اکثر کار آموزان و افراد جویای کار پس از طی دوره های آموزشی می توانند به عنوان کار آفرین علاوه بر ایجاد خود اشتغالی چند نفر را نیز تحت پوشش خود قرار دهند.