پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

بهره مندی زنان روستایی از دوره آموزشی پرورش قارچ خوراکی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهشهر از برگزاری دوره آموزشی پرورش قارچ خوراکی ویژه زنان روستایی هفتکل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید حمیدرضا رشیدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهشهر بیان داشت: دوره فنی و حرفه ای پرورش و نگهداری قارچ خوراکی برای زنان روستایی در این شهرستان برگزار گردید.

وی تصریح کرد: در این دوره آموزشی ۱۶ نفر از زنان روستایی در روستای بنیوار سفلی شرکت کردند.

رشیدی آموزش های این دوره را اهمیت و جایگاه قارچ خوراکی، فوائد پرورش آن، احداث سالن، قفسه بندی و تجهیز سالن، ورود کمپوست، کشت، مراحل داشت و برداشت قارچ خوراکی عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهشهر افزود: پس از برگزاری آزمون به 3 نفر از برگزیدگان جوایزی اعطا شد.

فواید و اثرات استفاده از کمپوست

کود آلی کمپوست در خاک‌های سنگین دانه بندی و تخلل خاک را بهتر می‌سازد و نفود پذیری و تهویه خاک را بهبود می‌بخشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از خوزستان؛ در خاک‌های سبک مانند اسنفج به نگهداری آب و مواد غذایی کمک نموده و از شتستشوی آن جلوگیری می کند.

اجزای ریز و درشت و مواد معدنی را در بر گرفته و به تشکیل خاک دانه کمک می‌کند .

حالت چسبندگی خاک را کاهش داده و از مقاومت خاک در مقابل ماشین آلات کشاورزی می‌کاهد و عملیات زراعی با خاک با انرژی کمتری انجام می‌گیرد.

کمپوست می‌تواند 2 تا 6 برابر خود آب نگهداری نموده و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.

به خاک رنگ تیره داده و به جذب حرارت و گرم نگه داشتن خاک کمک می‌کند.

 کمپوست دارای عناصر غذایی پرمصرف و کم مصرف مورد نیاز گیاهان می باشد که این مواد را به تدریج آزاد و در اختیار گیاهان قرار می‌دهد .

ذرات هوموس ترکیابت ازت کربن اسید فولیک حاصل از کمپوست دارای خاصیت جذب کنندگی شدید می باشد که عناصر غذایی را به خود جلب نموده و به آسانی در اختیار گیاهان قرار می‌دهد . 

کمپوست عموماً فعالیت های بیولوژیکی خاک را تشدید نموده و به حاصلخیزی خاک کمک می کند. کمپوست دارای خاصیت اسیدی است و در جذب بعضی از مواد غذایی غیر محلول نقش اساسی داشته و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند .

کمپوست علاوه بر کمیت در ارتقای کیفیت محصول هم نقش اساسی دارد . استفاده از کمپوست موجب افزایش مقاومت گیاهان در مقابل امراض می‌گردد.

هوموس و مواد آلی خاک را افزایش داده و بعضی از ویتامین‌ها ، هورمون‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز را تامین می‌کند که این مواد نمی‌توانند بوسیله کودهای شیمیایی تامین گردند . 

در جلوگیری از تغییر اسیدیته خاک همانند یک بافر عمل می‌کنند. وقتی که در هنگام کمپوست شدن درجه حرارت به 60 درجه یا بیشتر می‌رسد، عوامل پاتوژن و بیماری‌زا، تخم انگلها، و بذر علفهای هرز را نابود می‌کند .

وزن مخصوص ظاهری خاک را به شدت کاهش داده و بنابراین برای خاک‌های سنگین و رسی بسیار مناسب و مفید است.

رتبه نخست مازندران در تولید درخت و درختچه‌های زینتی و آپارتمانی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: مازندران رتبه نخست تولید درخت و درختچه‌های زینتی و آپارتمانی و رتبه سوم تولید گل‌های شاخه بریده در کشور را دارد.

عزیزالله شهیدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، سطح زیر کشت مرکبات مازندران را امسال معادل 125 هزار هکتار و میزان محصول تولیدی را معادل یک میلیون و 300 هزار تن اعلام کرد و اظهار داشت: مازندران، 46 درصد سطح زیر کشت مرکبات کشور و حدود 48 درصد میزان تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این‌که حدود 300 هزار هکتار از اراضی استان در مناطق شیب‌دار واقع شده است، گفت: درحال حاضر حدود 23 هزار هکتار آن تحت کشت محصولات باغی است که با افزایش 10 هزار هکتاری در پایان برنامه سه ساله(95-93) سطح زیرکشت استان به حدود 36 هزار هکتار خواهد رسید که تولید آن از 230 هزارتن در سال جاری به حدود 360 هزار تن در پایان برنامه خواهد رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران سطح زیرکشت گیاهان زینتی را 760 هکتار معادل 257 هکتارگلخانه و 503 هکتار فضای باز با تولید سالانه 311 میلیون اصله، شاخه، گلدان و بوته شامل 14 میلیون گلدان آپارتمانی، 38 میلیون اصله درخت و درختچه‌های زینتی ، 184 میلیون شاخه بریده، 30 میلیون بوته فصلی و نشائی و 46 میلیون عدد پیاز و پیازچه عنوان کرد.

شهیدی‌فر به سطح زیر کشت 19 گونه گیاه دارویی در سطح 773 هکتار با تولید سالانه 853 تن و متوسط عملکرد 1100 کیلوگرم در هکتار اشاره کرد و افزود: گیاهان دارویی شامل گل گاوزبان، گل محمدی و نعناع فلفلی از گونه‌هایی هستند که روز به روز سطح زیر کشت آن درحال افزایش است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت‌های تولید قارچ دکمه‌ای در استان، با بیان این‌که مساحت سالن‌های تولید قارچ دکمه‌ای22 هزار مترمربع و میزان کمپوست مصرفی 13 هزار و 838 تن بوده است گفت: تولید این میزان قارچ دکمه‌ای با 50 بهره‌بردار بوده که برای 110 نفر اشتغالزایی دائم داشته است.

وی میزان تولید قارچ صدفی را 112 تن با ظرفیت اسمی 189 تن و با اشتغالزایی 20 نفر دانست.


منبع: ایسنا