پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

پرورش قارچ دکمه ای

آموزش پرورش قارچ دکمه ای

فواید و اثرات استفاده از کمپوست

کود آلی کمپوست در خاک‌های سنگین دانه بندی و تخلل خاک را بهتر می‌سازد و نفود پذیری و تهویه خاک را بهبود می‌بخشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از خوزستان؛ در خاک‌های سبک مانند اسنفج به نگهداری آب و مواد غذایی کمک نموده و از شتستشوی آن جلوگیری می کند.

اجزای ریز و درشت و مواد معدنی را در بر گرفته و به تشکیل خاک دانه کمک می‌کند .

حالت چسبندگی خاک را کاهش داده و از مقاومت خاک در مقابل ماشین آلات کشاورزی می‌کاهد و عملیات زراعی با خاک با انرژی کمتری انجام می‌گیرد.

کمپوست می‌تواند 2 تا 6 برابر خود آب نگهداری نموده و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.

به خاک رنگ تیره داده و به جذب حرارت و گرم نگه داشتن خاک کمک می‌کند.

 کمپوست دارای عناصر غذایی پرمصرف و کم مصرف مورد نیاز گیاهان می باشد که این مواد را به تدریج آزاد و در اختیار گیاهان قرار می‌دهد .

ذرات هوموس ترکیابت ازت کربن اسید فولیک حاصل از کمپوست دارای خاصیت جذب کنندگی شدید می باشد که عناصر غذایی را به خود جلب نموده و به آسانی در اختیار گیاهان قرار می‌دهد . 

کمپوست عموماً فعالیت های بیولوژیکی خاک را تشدید نموده و به حاصلخیزی خاک کمک می کند. کمپوست دارای خاصیت اسیدی است و در جذب بعضی از مواد غذایی غیر محلول نقش اساسی داشته و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند .

کمپوست علاوه بر کمیت در ارتقای کیفیت محصول هم نقش اساسی دارد . استفاده از کمپوست موجب افزایش مقاومت گیاهان در مقابل امراض می‌گردد.

هوموس و مواد آلی خاک را افزایش داده و بعضی از ویتامین‌ها ، هورمون‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز را تامین می‌کند که این مواد نمی‌توانند بوسیله کودهای شیمیایی تامین گردند . 

در جلوگیری از تغییر اسیدیته خاک همانند یک بافر عمل می‌کنند. وقتی که در هنگام کمپوست شدن درجه حرارت به 60 درجه یا بیشتر می‌رسد، عوامل پاتوژن و بیماری‌زا، تخم انگلها، و بذر علفهای هرز را نابود می‌کند .

وزن مخصوص ظاهری خاک را به شدت کاهش داده و بنابراین برای خاک‌های سنگین و رسی بسیار مناسب و مفید است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.